Ne prelungim poetic în lumea artistei. Forța creatoare se îngemănează cu Jana Gertler în momentul modelării lutului. La fiecare apăsare sau atingere, materia de lucru opune o rezistență, pe care nu o simte drept ceva pasiv, o percepe ca pe un impuls de care poate și trebuie să țină cont. E momentul în care e și ea influențată – modelată; lutul lucrează și el în Jana Gertler; tocmai din această „cunoaștere” reciprocă ia naștere palpabilul.
Adrian Buga, Imagini din spatele frunții, Jana Gertler, 2013
Afișul și invitația expoziției Jana Gertler
Detaliu sculptura Nina Cassian
Albumul Jana Gertler
Jana Gertler în atelier
Pagini din albumul Jana Gertler
Jana Gertler în atelier
Pagini din albumul Jana Gertler
Coală tipografică a albumului Jana Gertler
Un tablou trebuie privit cu toată fiinţa ta. De multe ori, când privesc o pictură, mi se pare că suntem într-o zonă a parfumurilor care te învăluie. Simţi întâi notele de bază, puternice şi cu personalitate, apoi cele de mijloc, din tot felul de detalii pictate care vin spre tine, şi apoi, brusc, te loveşte o senzaţie, o nuanţă, care vine de departe, din cu totul altă zonă, poate e o amintire, poate ceva din copilărie, care se ridică tot mai mult peste celelalte, răsare ca o notă de vârf. Aş numi-o o metasenzaţie. E ceea ce mă interesează cel mai mult, fiindcă vine din interiorul fiecăruia, e ceea ce poţi să adaugi tu la ceea ce este deja. De aceea mi-am intitulat una dintre cărţi, cea despre lucrările Janei Gertler, "Imagini din spatele frunţii".
Adrian Buga, Imagini din spatele frunții, Jana Gertler, 2013